Friday, July 19, 2013

Tutorial ; D.I.Y Nursing Pillow....

Assalamualaikum....Salam Jumaat....


Hobi menjahit datang lg....
br aku perasan aku time pregnant je suka menjahit...
ceh...mcm dh byk kali sgt aku pregnant kan...hehehe....

kali ni nak buat nursing pillow....
dulu mase danish x sempat nak beli....n x th pun yang benda ni st keperluan sebenarnyer....
so mula la menggoogle di internet cara2 nak buat nursing pillow ni...
siap ade pattern lg.....

so 1 st skali print pattern yang dah tersedia ada tu n then ubahsuai ikut suka....
nak lbh panjang ke...nak lbh besar ke...
ikut keselesaan masing....


yang garisan terang tu pattern sedia ada...
aku besarkan ckit di bahagian tgh ngn hujung bantal....
sbb aku nak besar ckit....



2. guntingkan pattern tadi mengikut garisan yang kita lukis tadi....

3. lipat kain menjadi 4 bahagian....dan gunting mengikut pattern tadi....
gunting lebih sikit untuk basi jahitan.....

4. dah siap gunting kain tadi....jahitla sekeliling....
tinggalkan sedikit ruang untuk memasuk kan kekabu nanti....
aku jahit tangan je...
x brani lg nak guna mesin jahit atas nasihat kawan aku cik wani kita....

hehe..gambar dah siap jahit x snap plak...~~~ lupe....

5. lepas dah siap jahit...masukkan kekabu....
aku beli sekilo kekabu mase balik kg. aritu...
murah je...17 hinggit lau x silap aku...
owh kekabu ni tersgtlah lembut....aku suka...aku suka...
tp nak sumbat kekabu ni kn sedia ngn penutup hidung lau x asik bersin jela...
sumbat sampai pnuh2..lau bole sampai nak pecah bantal tu...hehehe....

6. lpas dh siap isi kekabu sampai nak pecah...jahit di bahagian terbuka td....

tadaaa....dah siap dah n dah bole guna...
nak guna skrg pun bole buat baring2 dpn tv :)....

nanti kita jahit sarung die plak nanti ye...
yg tu nanti2 lah dulu tgah mencari kain yg sesuai..hehehe...




nursing pillow yang agak besar dan best sesangat..hehe....poyo je...

3 comments:

  1. nisa, nak tanya..kalau miza print je pola tu boleh? xbrp paham la cara nak jahit dia tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. bole tapi kecik ckit la..nisa extend pola tu sbb nak besarkan ckit nursing pillow tu...lau print pola tu...potong kain ikut pola tu 2 keping...pastu cantum sekeliling....tgalkan ckit ruang tuk bubuh fiber / kekabu...then jahit bahagian tersebut...

      Delete
  2. Thanks awk..ilmu yg sgt brguna..cuma nk tya,knp xleh jahit mesin?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...