Tuesday, May 8, 2012

BooKIng RumaH haRI Ini~~~AlHamduliLLah

Arini 8 aribulan 5, aku ngn en. hubby akan pg jumpe ejen n buat payment tuk beli umah...payment tuk booking umah owner mintak RM1000, nti duit ni tolak ngn harga umah.....n aku akan make surekan ade tertulis kat resit nanti....progres pembelian rumah ku...

1. Bulan mac ~~~~ survey umah kat intenet...www.mudah.mywww.iproperty.comwww.rescom.com n mcm     lg...ko taip ape je yg ko nak kat google kua la benda-benda alah ni...

2. 23/3 - 13/4 ~~~ 4 minggu berturut2 aku pg survey n tgk umah di rawang....3 x bersama ngn ejen...last skali aku tgk ade satu umah double storey end lot aku berkenan.....x tahu la nape....walaupun ejen tu ade jgk tunjuk umah corner lot aku still nak yg endlot ni...huhu..mayb jodoh aku ngn umah ni kut....tp ade jgkk prob nye sbbye mase tu dah ade org yg berminat nk ambik endlot ni...tp insyaAllah rezeki aku kut...org tu x jd die ambik yg corner lot..alhamdulillah...

3. 23/4 ~~~ pg bank negara untuk cek CCRIS, laporan kredit la...dulu aku pun x tahu...ni 1st time dengar...haha...pastu pg plak kt CTOH...tuk cek laporan kredit ngn syrikat swasta..tiada bayaran diperlukan...

4. 24/4~~~~~~~~ aku bagi documen yg berkaitan untuk proses pra kelulusan loan....aku buat bankloan...walaupuan aku keje gomen n en. hubby pun keje gomen ade sedikit masalah yang membuatkan kami x bole buat gomen loan....slh satu sebabnye...geran umah tu masih lg geran kelumpuk...mksudnye belum pecah ke geran individu lg....so terpaksa la kitaorg ambik bank loan yang interestnye agak tinggi n satu kerugian buat kami yg keje ngn gomen ni x gunakan peluang yg ade...tp..insyaAllah bila dah dpt geran individu nanti kitaorg akan convert loan tu kepada loan gomen...mcmane prosedur nye aku pun x tahu..haha...

dokumen yg dieorg nak  untuk proses pra kelulusan pinjaman ( ayat skema )

- salinan ic husband n wife 
- slip gaji 3 bulan yg paling latest
- penyata kwsp/ surat pemberian taraf berpencen untuk yg keje gomen mcm aku ni la...
- surat pengesahan dlm perkhidmatan
- resit booking - ni kena dptkan dengan ejen yg jual umah tu la...ni resit yg tipu2 dulu...arini br resit betul....
- penyata bank 3 bulan yg paling latest....

5. 26/4 ~~~ Summit loan rumah pd cimb bank shah alam...nape aku pilih cimb ni...hahaha...jauh nun kat sana sbbye...umah yang aku nak beli ni lau bank lain nilai rendah...maknenye aku kena topup byk yg selebihnye..bank ni je nilai same dengan rege yg ejen tu jual kat aku..biaselah semua pihak pun nak untung...aku sbgai pembeli rugi ke...xla..wlaupun umah tu nilah die tinggi skit berbanding tempat lain tp insyaAllah nilai rumah tu akan naik satu ari nanti...so positive thinking ok....summit loan ni untuk kita nak tahu gaji kita lepas x untuk beli rumah harga sekian-sekian...

6. 4/5 ~~~ en. hubby dpt panggilan telefon yg mengatakan loan kami dah approve...Alhamdulillah...so kami layak untuk komitmen bayaran bulanan umah tersebut...semuanya kuasa TUHAN yg MAHA ESA....

7. 8/5 ~~~ BOOKING UMAH TU DENGAN BAYARAN RM1000....

okla stakat ni dulu progres pembelian umah aku..ni untuk panduan aku bila kwn2 ku nak beli umah jgk..nti bila org tanye lau x hingat..bole rujuk balik kat cni..hehehe...

so secara rasminye....stakat arini aku baru kuakan duit RM1000 untuk beli umah...abis duit x rasmi yg aku pg ulang alik ke rawang tu x kira..hahaha....


8 comments:

  1. wah dh bli umh..bestnyer...hmm..bpe ea monthly byr..we all pn tgh duk survey2 lagik..

    ReplyDelete
  2. ada umh sendiri doh dianyer...bile kt ner tu nisa

    ReplyDelete
  3. mama dani...kitaorg bt combine loan...bln2 byr lbh kurg 700+++ sorg....lpas ni kn kurgkn bajet shoping...huhu...tu part plg sadis tu...

    ReplyDelete
  4. wani...insyaAllah...msih dlm proses lg..insyaAllah hujung thun ni dpt la pindh sana lpas semuanye selesai...kt area rawang wani...

    ReplyDelete
  5. rumah harga brape?..free hold? ok la sekurangnye dh ade aset...lepas ni tgu2 dan terus tgu..ok.

    ReplyDelete
  6. rege rumah cit..hehe..segan lak nk bgth....leasehold..99 thun tp pajakan 99 thun tu x start lg...lpas dpt geran individu br start pajakan 99 thn tu....lpas ni nak tgu ape cit...mcmane proses umah cicit tu dah settle ke?

    ReplyDelete
  7. aiyoo bleh thn gk montly..aku bab nk cut nyoping ni yg probnyer..hehhe

    ReplyDelete
  8. mula2 je ina fenim ckit....x yah isau...nti kita pndai berjimat sndri sbb dh ade komitmen...hehe...lps abis komitmen kete okla....lau x beli umh skrg..nti rege umh mkn naik...melampau-lampau lak tu naiknye...lau ina nak buat bajet bkak bpp.treasury.gov.my pg kat tab laman interaktif, bole buat pengiraan bayaran balik pinjaman kat ctu mengikut rege rumah yg nak beli tu....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...